Fyra råd till dig som vill starta eget
Chriztian Hallström är rådgivare på TRS och har spenderat 30 år med att konkretisera samt realisera affärsidéer och har därigenom hjälpt flera hundra företagare att starta sina verksamheter. Chriztian har arbetat i olika företag och roller som konsult, affärsutvecklare och mentor och delar här med sig av sina bästa råd och tips.
– Att bli egen företagare innebär både möjligheter och utmaningar. Många tänker nog på att någon gång starta ett eget företag. När man ibland får tiden och möjligheten att stanna upp och fundera mer konkret, ta vissa steg och förverkliga sina drömmar och idéer. Då gäller det att vara uthållig, realistisk men ändå hålla fast vid sin ursprungliga tanke, säger Chriztian.
Erfarenhet från många branscher
De företag som Chriztian har hjälpt till att starta är i en stor bredd av branscher, allt från företag som erbjuder konsulttjänster till café/restaurang, detaljhandel, event, ledarskap och inom idrott. Men även många specialisttjänster, där lång forsknings- eller yrkesverksamhet ligger som grund.
– Men jag har också givit många rådet att inte starta upp företag. Det innebär mycket uppoffringar och vissa risker att vara företagare. Det är då bra att få denna insikt tidigt, utan att först satsa pengar och tid, skuldsätta sig och sedan konstatera att det inte finns en bärighet i affärsidén, menar Chriztian.
Drivkraft är avgörande
Därför görs alltid en noga genomlysning av affärsidén, personen bakom och den tänkta marknaden samt ekonomiska beräkningar i budgetar. Med allt detta kan man ofta förutse möjligheterna till att kunna få en lönsamhet, som åtminstone måste vara ”acceptabel”.
I alla typer av företag finns en person, eller några, som har en tanke om att kunna erbjuda produkter eller tjänster till en marknad. Ibland är det inom samma område man redan verkat – ibland en helt ny bransch, som man kan omsätta till sin egen expertis eller drivkraft.
Ibland måste man ta hjälp av andra personer, som kompletterar dina egna färdigheter, för att uppnå en helhet som fungerar. Man behöver heller inte vara expert inom något specifikt utan kan bli tillräckligt duktig på att vara övertygande i vad man gör och säljer. Drivkraften är avgörande.
Fyra konkreta råd till dig som vill förverkliga din affärsidé.
1. Gör det du är duktig på!
Håll dig till din egen expertis, inom din ”disciplin”. (Bokföring och liknande tjänster du kan köpa in, kan andra hjälpa till med)
2. GIG-ekonomi
Idag är det vanligt att man erbjuder sina tjänster, något man arbetat med länge. Dessutom är det vanligt att erbjuda sin arbetskraft en del av sin tid, men till flera företag eller kunder.
GIG-ekonomi är ett begrepp som växer. Man gör inhopp i olika verksamheter, projekt eller liknande men inte som permanent uppdrag. Då kan det vara en möjlighet att sälja sina kunskaper och sin tid via eget företag – och fakturera för den.
3. Affärsidén och nyttan måste vara tydlig
Den dröm som många har räcker ibland men samtidigt är det viktigt att vara realist. En verksamhet måste ha betalande kunder eller uppdragsgivare. Den kunden är din marknad. De som lyckas bra med att hitta dessa kunder, är ofta engagerad inom sitt område, och har dessutom förmågan att kunna se var dessa kan hittas.
Det finns ett par viktiga parametrar som man ska tänka på inför en eventuell start.
- VAD kan du kan tillföra som kundnytta (en produkt eller tjänst). Om det finns ett behov, då finns det alltid en marknad som är beredd att betala.
- VEM är kunden som kan betala marknadsmässigt för dina tjänster eller produkter. Utan lönsamhet blir det inte långvarigt. Har du något unikt/en nisch?
- HUR kan du nå dina kunder? Idag finns många olika kanaler att hitta kunder och att hittas på. Utgå alltid från att du själv måste hitta eller identifiera dina kunder. Då är det mycket enklare att sedan anpassa din marknadsföring.
4. Att ta betalt – marknadsmässigt
Detta är alltid en fråga som många ställer sig. Hur gör man? Vad är ”rätt” pris? Det beror naturligtvis på vad du säljer. Marknaden avgör oftast vad priset kan vara. Utbud och efterfrågan.
Några fler tips från Chriztian…
Ett bra tips är att alltid försöka ha en eller två kunder (uppdragsgivare) ”på gång” INNAN du startar själva firman. Då vet du att det finns en grund att stå på. Gör gärna en marknadsundersökning innan du startar företag.
Att starta och registrera företag är relativt enkelt i Sverige. Tänk över ordentligt före start, och se till att du har rätt stöd runt omkring dig!
Om du befinner dig i ett läge där du kan fundera, utvärdera och kanske förverkliga din affärsidé, kontakta då din rådgivare och se vad du kan få för stöd via TRS!
Lycka till!
Mer om TRS stöd
Vid varje starta-eget-bedömning måste en affärsplan och budgetar för två år tas fram. Totalbedömningen som görs slutligen, avgör vem som kan få stöd av TRS för att starta ett eget företag, och på vilket sätt.
TRS erbjuder även seminarium kring baskunskaperna och för dig som har funderingar om att starta företag. Om du är intresserad av det kan du logga in på Mina sidor och se när nästa tillfälle är.