Att säga upp – hur du genomför uppsägningar med omsorg om individ och verksamhet
Vi vet att säga upp medarbetare hör till det du som chef tycker är bland det svåraste att göra. I det här webbinariet går vi igenom din roll som ledare, hur du kan formulera mål för omställningen, hur du kan kommunicera på ett bra sätt och vi ger praktiska tips på hur du kan förbereda och genomföra uppsägningssamtal.
För vem?
Webbinariet riktar sig till arbetsgivare som har begränsad erfarenhet av uppsägningar eller som vill fräscha upp minnet. Du får tips och råd samt hänvisning till de olika checklistor och samtalsmallar som du hittar på TRS webbplats. Vi belyser olika utmaningar och fallgropar samt beskriver vikten av kommunikation kring framtiden, även för dem som är kvar i organisationen.
Under webbinariet kommer vi gå igenom:
- Din roll som ledare under omställning
- Mål för omställning
- Före – aktivitetsplanera, förbereda samtalen
- Under - genomföra samtal samt stöd till de som blir uppsagda.
- Efter - uppföljning, utvärdering och avslutssamtal. Framtidsfokus och nystart.
Om du har frågor som rör de arbetsrättsliga stegen rekommenderar vi att du vänder dig till din arbetsgivarorganisation för att få stöd.
Webbinariet genomförs via Teams, länkar och instruktioner skickas ut till deltagarna ett par dagar innan.
Webbinariet är utan kostnad för anslutna organisationer.
Det är viktigt att du anmäler eventuellt förhinder till oss! Mejla trygghetsradet.trs@trs.se och ange vilket webbinarietillfälle det gäller.
Anmälan
Inget planerat webbinarium för tillfället.