Rådgivarens tips om att skapa bra rutiner och struktur när du söker jobb

De flesta av oss är mer effektiva och produktiva när vi har bra rutiner. Men när man är mellan jobb är det lätt hänt att ens dagliga rutiner ändras och det kan i sin tur leda till minskad effektivitet i jobbsökandet. TRS rådgivare Torbjörn Norlund ger sina bästa tips om hur du kan strukturera upp din tid när du söker arbete. 

TRS rådgivare Torbjörn Norlund.

– Det finns ett jobb för de allra flesta men bruset mellan dig och jobbet kan vara ett svårt hinder att ta sig igenom. Genom att ha bra struktur och hög effektivitet när du söker jobb ökar du dina chanser att nå igenom bruset och få det där jobbet du längtar efter, säger Torbjörn. 

Behåll dina rutiner 

När man är utan arbete är det lätt att ändra på sina dagliga rutiner. Torbjörn rekommenderar att du behåller så många rutiner som möjligt från tiden när du arbetade. 

– Har du till exempel tränat kvällstid eller haft andra fritidsaktiviteter så fortsätt med det. Det är viktigt av flera skäl, så som hälsa och välmående, men inte minst för ditt sociala liv. Se din tid som arbetssökande som en temporär situation. När du börjar ett nytt arbete är det därför bra att ha kvar intressen och aktiviteter som du trivs med och mår bra av, menar Torbjörn. 

På TRS träffar vi med jämna mellanrum personer som befinner sig mellan jobb och som är stressade över sin nuvarande situation. Torbjörn berättar att många arbetssökande upplever sig stressade över att inte ha lika fullbokade dagar som de tidigare haft. 

 – Att ha mindre att göra är i sig stressande, om än på ett annat sätt än att ha för mycket att göra. Det kan även vara stressfullt att vara påkopplad mot arbetsmarknaden hela tiden och ständigt söka anställning. Att skaffa sig struktur och rutiner är ett sätt att lugna ner nerverna eftersom du kommer att uppleva dig mer effektiv i ditt jobbsökande. Då kan du känna ett lugn och även få tid till andra intressen under din tid som arbetssökande, säger Torbjörn. 

Ett upplägg som Torbjörn rekommenderar är att se jobbsökandet som flera olika arbetsuppgifter som ska utföras med kvalitet och koncentration.  

 Att söka jobb går inte riktigt att jämföra med ett vanligt arbete. Det är orealistiskt att tro att det går att söka jobb konstant i åtta timmar per dag. Men om du delar upp jobbsökandet i mindre och tydliga uppgifter kan du bli mer effektiv. När du är klar med dina jobbsökaraktiviteter, klappa dig på axeln och beröm dig själv för att bra arbete.  

Skapa ett veckoschema 

En god idé är att göra en grov planering eller ett schema över din vecka. Genom detta kommer du upptäcka att du gör många framåtriktade jobbsökaraktiviteter och du kan vara nöjd med din insats. 

Exempel på veckoschema: 

Måndag 

  • Planera kommande vecka 
  • Söka efter intressanta arbeten i dina valda digitala sökkanaler, sortera och prioritera. 

Tisdag 

  • Skriva och skicka ansökningar.  

Onsdag 

  • Ringa till arbetsgivare, följa upp ansökningar och nätverka – till exempel äta lunch eller fika med gamla yrkeskontakter 

Torsdag 

  • Kompetensutveckling (prata med din rådgivare på TRS för hjälp med hur du kan göra detta) 

Fredag  

  • Övriga aktiviteter som till exempel intervjuer, webbinarier, möten med din rådgivare, utbildningar eller andra aktiviteter som TRS och andra erbjuder. 
  • Utvärdera veckans arbete: 
    Vad gjorde jag bra och vad gav resultat? 
  • Vad gjorde jag inte?