Upplandsmuseet satsar på digital kompetensutveckling

Maria Ljunggren är chef för kommunikationsavdelningen på Upplandsmuseet, som är länsmuseum för Uppsala län och har ett 60-tal anställda. Under pandemin ökade Upplandsmuseet sin digitala närvaro och med det kom nya utmaningar och frågeställningar. 

Maria Ljunggren, chef för kommunikationsavdelningen på Upplandsmuseet.

Pandemin drev på vår digitala satsning men att öka vår digitala närvaro har varit en strategi för oss under en längre tid. Tidigare har vi främst utgått ifrån vår webbplats men nu när det finns så många olika digitala plattformar och kanaler är det verkligen läge att analysera och prioritera bland dessa, säger Maria.

Digital brand strategy 

Under hösten ska Maria läsa utbildningen Digital brand strategy på Berghs school of communication. 

Vår hr-ansvariga berättade för museets ledningsgrupp att TRS driver ett projekt via Europeiska Socialfonden (ESF) där medarbetare i anslutna organisationer kan få stöd att läsa digitala utbildningar. Jag skickade ett mejl till TRS och ganska omedelbart hörde en rådgivare av sig, berättar Maria och fortsätter: 

Processen var väldigt okomplicerad och jag fick möjlighet att läsa en utbildning som min arbetsgivare inte hade haft råd att betala. Den här utbildningen kommer att hjälpa mig att hålla mig uppdaterad kring hur vi bäst kan optimera vår kommunikation och arbeta strategiskt med kanalval och jobba med olika analysverktyg. Den här typen av kompetensutveckling är väldigt viktig för många verksamheter men det är tyvärr inte alla arbetsgivare som har råd att själva betala för kurser inom digital kompetensutveckling. 

Höjd nivå för hela verksamheten 

Utöver att Maria har gått utbildningen Digital brand strategy har andra medarbetare på Upplandsmuseet gått olika utbildningar. Upplandsmuseets anställda har dessutom fått stöd att gå sex halvdagar för att höja den digitala nivån för hela verksamheten inom bland annat Office 365. Därutöver kommer flera medarbetare på Marias avdelning att gå olika kurser utifrån deras respektive behov. 

Digital kompetensutveckling med TRS 

Under hela 2022 erbjuder TRS särskilda insatser med stöd av Europeiska Socialfonden, både för den enskilda medarbetaren och för organisationen. Villkoret är att organisationen är ansluten till TRS och medarbetaren är anställd, antingen tillsvidare eller tidsbegränsat.

Projektmedlen för spåret gällande individuell digital kompetensutveckling i vårt pågående ESF-projekt är nästan slut. Det innebär att vi inte tar emot eller behandlar fler ansökningar från individer och organisationer som inte redan har blivit beviljade medel att utbilda sig inom ramen för TRS ESF-projekt. Däremot erbjuder vi fortfarande en rad utbildningar och workshops för nyckelpersoner i anslutna organisationer. Läs om våra insatser för nyckelpersoner och anmäl dig snarast.