Checklista för arbetsgivare

Här kan du som är arbetsgivare läsa vad du bör tänka på innan, vid uppsägningen och efteråt.

Gör allt i rätt ordning!

  1. Kontakta din arbetsgivarorganisation för att processen ska gå rätt till arbetsrättsligt
  2. Kontakta TRS för att få råd och stöd inför uppsägningen
  3. Genomför samtalet
  4. Ansök om stöd vid uppsägning tillsammans med medarbetaren

Inför en uppsägning

  • Kontakta oss på TRS när du står inför varsel eller uppsägningar. Vi har stor erfarenhet av hur man på bästa sätt hanterar situationen.
  • Kontakta din arbetsgivarorganisation för att hantera uppsägningen korrekt ur ett arbetsrättsligt perspektiv.
  • Glöm inte de medarbetare som blir kvar. En bra genomförd process underlättar även för organisationen och medarbetarna som är kvar att gå vidare efter neddragningen eller omstruktureringen. Planera för information.
  • Var förberedd och påläst så att du vet hur TRS kan hjälpa uppsagda till ett nytt jobb.

Vid en uppsägning

Vi kan hjälpa dig att förbereda dig inför uppsägningsprocessen.

Det kan till exempel vara:

  • Vem ska genomföra uppsägningssamtalen?
  • Hur informerar du i organisationen om vad som kommer att ske, vilka steg som kommer att tas, hur tidplanen ser ut?
  • Förberedelser inför hur man genomför ett uppsägningssamtal.
  • Förberedelser för reaktioner som kan komma.
  • Hur man hanterar olika reaktioner som till exempel ilska eller blockering under samtalet.

Efter en uppsägning

Se till att du är närvarande på arbetsplatsen dagarna efter uppsägningarna för att svara på frågor, både från de uppsagda och från andra medarbetare.

Glöm inte bort de medarbetare som finns kvar i organisationen. Informera om hur situationen hanterats. Arrangera gärna en kick-off med den nya, förändrade organisationen.

Fyll i ansökan tillsammans

För att få stöd från TRS ska du och den som blir uppsagd fylla i en ansökan tillsammans. Ansökan gör du här på webben.  Observera att protokollet från facklig förhandling ska bifogas.

Om det är en tidsbegränsad anställning som upphör går det också att få omställningsstöd av TRS. Då behöver inte du som är arbetsgivare ansöka, det gör den anställde själv. Men informera gärna om möjligheten! Och för att kunna ansöka behöver medarbetaren ett arbetsgivarintyg.

Upp till ett år efter det att anställningen avslutades har man rätt att ansöka om omställningsstöd. Den som får ett nytt jobb men blir uppsagd även från detta på grund av arbetsbrist kan omfattas av TRS Efterskydd, som gäller upp till fem år efter den första anställningen upphörde.

Här ansöker du om omställningsstöd för uppsagd medarbetare