Säkerställ din jobbsökarkompetens
Oavsett om du är i början av din karriär eller har lång yrkeserfarenhet när du söker arbete så har du störst chans att nå framgång om du säkerställer att du har rätt färdigheter för att söka jobb. Britt Marie LaBrosse är rådgivare på TRS och delar med sig av sina bästa tips för hur du kan säkerställa att du ger dig själv så goda chanser som möjligt att faktiskt få det där jobbet.
– När du söker en tjänst kan du i vissa fall konkurrera med upp till 200 andra kandidater. Då kan små detaljer vara avgörande för att just du ska bli kallad på intervju. Det gäller att slipa på varje detalj i din ansökningsprocess för att se till att du sticker ut från mängden, säger Britt Marie.
Good enough är inte tillräckligt bra
När konkurrensen är så tuff menar Britt Marie att ”good enough” inte kommer att räcka utan det gäller att optimera din ansökan för varje tjänst som du söker.
– Nej, det fungerar inte i sammanhang där du konkurrerar med över hundra andra sökanden. Ditt cv, personliga brev, din LinkedIn samt hur du agerar i intervjusituationer måste vara på topp om du ska ha goda chanser att få det där jobbet. Du behöver rikta ditt cv och personliga brev till varje enskild tjänst som du söker. Det visar rekryteraren att du söker tjänsten helhjärtat och inte med vänsterhanden. Att skicka samma ansökningshandlingar till flera olika tjänster bara för att du är nöjd med din ansökan är inget framgångsrecept, berättar Britt Marie.
Rekryteringsprocessen förändras
Britt Marie menar att tillvägagångssättet för hur du bäst söker jobb förändras med tiden.
– Rekommendationerna för hur du skulle skriva din ansökan för fem eller tio år sedan är inte nödvändigtvis aktuella idag. Det gäller att hålla sig uppdaterad med vad som gäller just nu, säger Britt Marie och fortsätter:
– Numera börjar man inte med att presentera sig med sin ålder och var man bor i sin ansökan. Det är förmodligen inte särskilt intressant för tjänsten eller rekryteraren. Var du bor och hur gammal du är kommer inte att se till att du hamnar i ”ja–högen”.
Betygsätt din jobbsökarkompetens
För de allra flesta av oss ligger vår kompetens i de arbeten vi har utfört och inte i att söka jobb. Det är naturligt eftersom vi vanligtvis inte är arbetssökande så stor del av yrkeslivet. Det innebär att vi behöver öva upp våra färdigheter när det är dags att söka jobb. För att säkerställa din jobbsökarkompetens kan du ställa följande frågor och ge dig själv ett betyg mellan 1-5 på varje fråga.
Betygskala
1 = jag saknar denna kompetens helt och behöver stärka min kompetens
2 = jag har lite kompetens, men är osäker och behöver stärka min kompetens
3 = jag har god kompetens, men behöver uppdatera mig på vad som gäller just nu
4 = jag har mycket kompetens, men behöver försäkra mig om detaljerna
5 = jag behärskar denna kompetens (fullständigt) och har inget nytt att lära mig
- Har du den digitala kompetens du behöver för att söka jobb?
- Vet du vilken typ av jobb du ska söka och är du tydlig med vad du vill?
- Vet du hur man skriver ett konkurrenskraftigt cv?
- Vet du hur man skriver ett framgångsrikt personligt brev?
- Har du en LinkedIn profil och vet du hur du kan använda den för att finna jobb?
- Vet du hur en rekryterare tänker och hur du kan använda den kompetensen i ditt jobbsökande?
- Vet du hur du ska lyckas på anställningsintervjun?
- Är du chef och vet hur du ska marknadsföra dig på rätt sätt för framtida chefs- och ledarjobb?
- Vet du hur du kan leda dig själv i riktning mot nytt jobb?
- Fundera du på att starta eget? Och har du i så fall den kompetens du behöver för att ta nästa steg?
- Funderar du på att karriärväxla och/eller studera, och har du den kompetens du behöver för att ta ditt nästa steg?
- Sviktar din motivation, och vet du hur du ska hantera det?
- Känner du dig stressad, och har du verktyg som finns för att hantera ovisshet, öka tillit och tron på dig själv?
TRS webbinarier för jobbsökare
Under ”Mina sidor” på trs.se hittar du en rad olika webbinarier och verktyg anpassade för dig som söker jobb och vill förbättra din jobbsökarkompetens. Använd länken nedan och se över vilka av TRS verktyg och webbinarier som kan vara aktuella för dig utifrån dina svar på frågorna ovan. Om du inte finner något som passar just ditt behov kan du boka ett möte och bolla din fråga och ditt behov direkt med din rådgivare.
Håll koll på webbinarierna!
TRS erbjuder många olika webbinarier utan kostnad till alla som får stöd av TRS. Ämnena är olika - gå till webbinariesidan och botanisera! Du anmäler dig på Mina sidor.
Publicerad: 12 november 2024
Fler tips inom
Rådgivarens tips
Så väljer du rätt referensperson
Att välja rätt personer som lämnar referenser vid en jobbansökan är lika viktigt som ett bra cv och personligt brev. Maria Toft Zulawinski är rådgivare på TRS och ger här sina bästa råd när det kommer till att välja rätt referensperson samt vad du bör tänka på för att öka dina chanser att få det jobb som du söker.
AI, Rådgivarens tips
Ta hjälp av en chatbot när du söker jobb
Att ta hjälp av en chatbot när du söker jobb kan ge både ny inspiration och hjälp med formuleringar. Dialogen med chatboten öppnar upp för nya infallsvinklar och olika stilar beroende på vilken typ av tjänst du söker. Och nej, det anses inte som fusk att ta hjälp av ny teknik, du kan ju lika gärna ta hjälp av en kollega eller kompis. Så kom igång och våga testa!
Rådgivarens tips
Varför känner jag mig värdelös? Varför känner jag mig så nere?
Den frågan kan dyka upp när som helst i livet. Men efter en uppsägning, eller då man förlorat jobbet av någon anledning, är den ganska vanlig. TRS rådgivare Britt Marie LaBrosse ger några förklaringar till varför det är lätt att drabbas av negativa tankar när du är arbetslös – men långt ifrån värdelös!