Rådgivarens tips om att hålla uppe takten i jobbsökarprocessen
När man söker jobb kan motivationen svika en ibland. Då är det viktigt att ha verktyg för att undvika att tappa farten. TRS rådgivare AnnCharlotte Bretan delar med sig av sina bästa tips till dig som vill ha hjälp med att hålla uppe takten när du söker nytt jobb.
AnnCharlotte menar att det är normalt att under perioder tappa både tempo och energi i sitt jobbsökande.
– Du behöver hitta bra rutiner när du söker jobb. En del kanske tror att de måste känna motivation innan de söker jobb och väntar på motivationen ska infinna sig innan de fortsätter söka. Då är det lätt hänt att den som söker jobb går ner i tempo under en period och kommer ur sina rutiner. Det är egentligen inte motivationen du ska hålla uppe utan det är rutiner och struktur som gör att du håller takten och tempot i ditt jobbsökande, förklarar AnnCharlotte.
Så förebygger du svackor
Du kan undvika att tappa farten genom att skapa rutiner och sätta upp mål samt att vara noggrann med att ta pauser och hålla kroppen i gott skick under tiden du är mellan jobb.
– Det är en god idé att sätta konkreta mål, som att bli kallad till minst tre intervjuer och att söka minst 14 jobb den här månaden. Det är också viktigt att hålla uppe din fysiska aktivitet när du söker jobb. Se till att regelbundet ta pauser och rör på dig ordentligt mellan jobbsökandet, berättar AnnCharlotte.
Att söka jobb är en kompetens
Att söka jobb är något man behöver bli bra på och AnnCharlotte menar att det är en kompetens som en del kan behöva lära sig.
– Det är logiskt och rimligt att många känner sig som nybörjare när de behöver söka jobb för första gången på många år. Har du jobbat på och varit duktig inom ditt yrke men inte har erfarenhet av att söka jobb så kommer du troligtvis att känna dig lite vilse i början. Eftersom det är något du gör relativt sällan i ditt arbetsliv kan du behöva stöd. Det är en kompetens som man kan behöva lära sig. En som söker jobb är utan kollegor och sammanhang så det kan faktiskt vara svårare att vara jobbsökare än att ha ett arbete som ofta har tydligare ramar och arbetsuppgifter, berättar AnnCharlotte.
Rutiner och disciplin viktigare än motivation
AnnCharlotte menar att medan motivation kommer och går så kan du alltid styra över dina rutiner. Just därför är det mer avgörande med bra rutiner än med hög motivation.
– Många tror att motivation måste finnas för att det ska gå att söka jobb på ett bra sätt. Men det som är avgörande är struktur och rutiner. Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att ständigt vara motiverad men du kan kontrollera dina rutiner och vilken struktur du har på dina dagar. Sedan får man oftast motivation genom att hålla i gång aktiviteten och se vilka resultat den ger. Motivationen kommer ofta i gång när man känner att man gör det man kan och har provat många olika vägar, säger AnnCharlotte.
Nyttan med att nätverka när du söker jobb
Enligt AnnCharlotte kan du öka dina chanser att få jobb genom att ha kontakt med människor och skapa nätverk. Många saknar det sammanhang som arbetsplatsen och arbetskamraterna utgör och behöver känna att de är en del av ett annat sammanhang.
– Jag har jobbsökare som har möten varje vecka med andra som också söker jobb, för att sporra varandra. Det hjälper dem att hålla motivationen uppe och samtidigt lär de sig av varandra. Och jobbsökare som tar kontakt med tidigare kollegor eller chefer för att beskriva vilken typ av jobb de söker. En jobbsökare fick jobb genom att vara med på en höststädning berättade om sin situation där och fick ett jobberbjudande, berättar AnnCharlotte.
Följ arbetsmarknaden
Det är en god idé att följa hur det går och ser ut på arbetsmarknaden för att inte känna att det är ett stort främmande område där du hamnat efter. Det är lättare att hålla uppe takten när du vet hur arbetsmarknaden ser ut och var jobben finns. Då känner du att du har koll och kan bättre navigera i ditt jobbsökandet.
Håll uppe tempot med TRS
TRS verktyg och stöd för jobbsökande hjälper dig att hålla tempot uppe. Om du exempelvis tar hjälp med cv-granskning, intervjuträning eller väljer att delta på våra webbinarier kommer du att du utvecklas i ditt jobbsökande.
– Genom att delta i våra aktiviteter samt ta del av våra olika stöd och verktyg kommer du att kontinuerligt ta steg framåt och utvecklas. Det kommer göra att du känner att du har ett bra tempo i ditt jobbsökande, säger AnnCharlotte och fortsätter:
– Vi har bland annat kurser i självledarskap och motivation som ger dig direkta råd och verktyg för att arbeta med dig själv. Via våra utbildningar och den digitala lärportalen Diploma kan du dessutom utveckla dina jobbrelaterade färdigheter och det kommer få dig att känna att du utvecklas och håller uppe tempot. Dessutom kommer du känna att det finns någon vid din sida, för jobbsökande kan vara ganska ensamt. Det kan ge en skjuts framåt att känna att din rådgivare är i ditt lag och stöttar dig framåt i den här resan.
Via Mina sidor kan du läsa mer om och anmäla dig till TRS webbinarier. Du kan även ta del av Diplomas utbud. Det är en digital utbildningsportal med omkring 300 kortare eller längre utbildningar inom en rad olika kategorier. Kontakta din rådgivare för att få tillgång till Diploma. Logga in på Mina sidor.
Publicerad: 22 oktober 2024
Fler tips inom
Rådgivarens tips
Så väljer du rätt referensperson
Att välja rätt personer som lämnar referenser vid en jobbansökan är lika viktigt som ett bra cv och personligt brev. Maria Toft Zulawinski är rådgivare på TRS och ger här sina bästa råd när det kommer till att välja rätt referensperson samt vad du bör tänka på för att öka dina chanser att få det jobb som du söker.
AI, Rådgivarens tips
Ta hjälp av en chatbot när du söker jobb
Att ta hjälp av en chatbot när du söker jobb kan ge både ny inspiration och hjälp med formuleringar. Dialogen med chatboten öppnar upp för nya infallsvinklar och olika stilar beroende på vilken typ av tjänst du söker. Och nej, det anses inte som fusk att ta hjälp av ny teknik, du kan ju lika gärna ta hjälp av en kollega eller kompis. Så kom igång och våga testa!
Rådgivarens tips
Varför känner jag mig värdelös? Varför känner jag mig så nere?
Den frågan kan dyka upp när som helst i livet. Men efter en uppsägning, eller då man förlorat jobbet av någon anledning, är den ganska vanlig. TRS rådgivare Britt Marie LaBrosse ger några förklaringar till varför det är lätt att drabbas av negativa tankar när du är arbetslös – men långt ifrån värdelös!