Rådgivarens tips

De 4 vanligaste misstagen som jobbsökare gör och hur du undviker dem

Att söka jobb kan vara en utmanande process, full av osäkerhet och kanske till och med stress. Britt Marie LaBrosse är rådgivare på TRS och delar här sina värdefulla insikter om de vanligaste misstagen jobbsökare gör och hur du kan undvika dem. Genom att följa Britt Maries tips kommer du att öka dina chanser att hitta din nya plats i arbetslivet.

Målgrupp: Jobbsökare
Britt Marie LaBrosse, rådgivare på TRS.

1. Du har missat att uppdatera din ansökan

Ett vanligt förekommande misstag är att jobbsökare skickar ut samma ansökan till flera arbetsgivare. Britt Marie menar att det här är ett absolut tabu.

– Analysera jobbannonsen noga och matcha så långt det är möjligt mot nyckelord och vad som faktiskt står i kravspecifikationen. Försök att fokusera på arbetsgivaren och svara på frågan om varför du vill jobba hos just den arbetsgivaren. Kom även ihåg att hålla din ansökan kort och relevant. Om du tar med för mycket information så kommer du att trötta ut läsaren. Skapa i stället en presentation av dig själv där du tydligt värderat vilken information som ska vara med i ansökan, tipsar Britt Marie.

Britt Marie menar att många tyvärr inte förstår skillnaden på ett cv och personligt brev. Därmed upprepas information, som redan tydligt framgår av cv:t även i det personliga brevet.

– Kom ihåg att ditt cv redovisar bakgrund och ditt personliga brev din framtid. Ett cv är en skräddarsydd och detaljerad sammanställning över din bakgrund - dina erfarenheter, utbildningar och kunskaper. Brevet fokuserar mer på framtiden, vad du vill, varför du söker det specifika jobbet och varför de ska välja just dig. Blanda dock inte ihop begreppet personligt brev med att vara personlig och privat. I ansökan bör du berätta om den yrkesmässiga personen bakom alla meriter, inte personlig information som din ålder, var du föddes, familjesituation och fritidsintressen, rekommenderar Britt Marie.

2. Brister i planering och struktur

Att söka jobb är ett arbete i sig och därför är det viktigt att planera din dag precis som du gör när du arbetar. Du behöver bland annat räkna ut hur mycket tid du behöver sätta av dagligen för jobbsökaraktiviteter.

– Börja gärna dagen med en promenad så att du kommer i gång direkt på morgonen och få en liknade upplevelse som när du är på väg till jobbet. Undvik att lägga till nya vanor dagtid bara för att du har tid. En god idé är att göra en planering eller ett schema över din vecka. Att vara metodisk i sitt arbetssökande ger resultat, menar Britt Marie.

3. Att missa de dolda jobben

En stor del av jobbmarknaden är dold och misstaget som de allra flesta jobbsökare gör är att lägga allt sitt krut på jobbannonser. Britt Marie menar att du då går miste om 75 procent av jobbmarknaden.

– Min erfarenhet är att de som söker dolda jobb blir mer framgångsrika i att finna ett nytt arbete. Endast ungefär 15 procent av alla lediga tjänster annonseras ut på Arbetsförmedlingens Platsbank. Även om du använder alla andra webbplatser som listar lediga jobb och LinkedIn så når du bara 25 procent av alla lediga jobb. För att nå resterande 75 procent av arbetsmarknaden behöver du jobba på dina personliga kontakter, sända spontanansökningar och ha kontakt med rekryteringsföretag.

4. Otillräcklig förberedelse inför intervjusituationen

Att inte vara tillräckligt förberedd inför intervjun kan vara ett stort misstag. Britt Marie uppmanar jobbsökare att göra grundlig research om företaget, vara medvetna om vilket intryck de ger och att inte vara för blygsamma.

– För att ge ett seriöst intryck och visa att du är intresserad av organisationen behöver du göra grundlig research om arbetsgivaren som du söker jobb hos. Visa att du är intresserad och engagerad genom att ha kunskap om deras verksamhet. Sedan så måste du våga stå upp för och berätta om dina erfarenheter och kunskaper – ge exempel på allt du lyckats med tidigare. Se det inte som skryt, utan som att du berättar om ditt erbjudande.

Att söka jobb kan vara en utmanande process men med dessa tips från Britt Marie LaBrosse kommer du att vara bättre rustad för att undvika de vanligaste misstagen och öka dina chanser att hitta din nya plats i arbetslivet. Lycka till!

Publicerad: 12 november 2024

Fler tips inom

Rådgivarens tips
Jobbsökare

Rådgivarens tips

Så väljer du rätt referensperson

Att välja rätt personer som lämnar referenser vid en jobbansökan är lika viktigt som ett bra cv och personligt brev. Maria Toft Zulawinski är rådgivare på TRS och ger här sina bästa råd när det kommer till att välja rätt referensperson samt vad du bör tänka på för att öka dina chanser att få det jobb som du söker.

AI, Rådgivarens tips

Ta hjälp av en chatbot när du söker jobb

Att ta hjälp av en chatbot när du söker jobb kan ge både ny inspiration och hjälp med formuleringar. Dialogen med chatboten öppnar upp för nya infallsvinklar och olika stilar beroende på vilken typ av tjänst du söker. Och nej, det anses inte som fusk att ta hjälp av ny teknik, du kan ju lika gärna ta hjälp av en kollega eller kompis. Så kom igång och våga testa!

Rådgivarens tips

Varför känner jag mig värdelös? Varför känner jag mig så nere?

Den frågan kan dyka upp när som helst i livet. Men efter en uppsägning, eller då man förlorat jobbet av någon anledning, är den ganska vanlig. TRS rådgivare Britt Marie LaBrosse ger några förklaringar till varför det är lätt att drabbas av negativa tankar när du är arbetslös – men långt ifrån värdelös!

Läs fler berättelser