Att säga upp medarbetare – webbinarium för ovana

Målgrupp: Arbetsgivare

En uppsägning som genomförs på ett respektfullt och professionellt sätt gör resan till ett nytt arbete kortare och lättare för den som sägs upp. Om processen genomförs på ett bra sätt gagnar det hela organisationen – både dem som sägs upp och dem som är kvar efter omställningen.

Webbinariet riktar sig till arbetsgivare som har begränsad erfarenhet av uppsägningar. Du får tips, råd och verktyg – vi går igenom vad du behöver tänka på och planera för före, under och efter uppsägningen. Du får konkreta verktyg att använda och vi går särskilt igenom hur du ska tänka om du måste genomföra ett uppsägningssamtal via video.

Observera att vi inte går igenom de arbetsrättsliga delarna utan ger råd och tips på hur du kan förbereda dig för att genomföra samtal på ett så bra sätt som möjligt och informera även dem som är kvar i organisationen. Vi belyser olika utmaningar och fallgropar och beskriver vikten av kommunikation kring framtiden.

Vi rekommenderar att du vänder dig till din arbetsgivarorganisation för att få stöd i den arbetsrättsliga processen vid en uppsägning.

Innehåll:

  • Omställningsprocessen och tänkbara mål
  • Aktivitetsplan för omställningen
  • Före – förbereda samtal i det fysiska och digitala rummet.
  • Under - genomföra samtal fysiskt och digitalt samt stöd till de som blir uppsagda.
  • Efter - uppföljning, utvärdering och avslutssamtal. Framtidsfokus och nystart.
  • TRS erbjudanden till arbetsgivare under omställning

Webbinariet genomförs via Zoom, länkar och instruktioner skickas ut till deltagarna ett par dagar innan.

Kursen är utan kostnad för anslutna organisationer. Det är viktigt att du anmäler eventuellt förhinder till oss! Mejla trygghetsradet.trs@trs.se och ange vilket webbinarietillfälle det gäller.

Webbinarieledare