Adnan fick jobb via Facebook-inlägg

Adnan Gündogdu kommer från Turkiet och har endast bott i Sverige i cirka fem år. Men han har redan hunnit med att bland annat skapa en svensk webbplats för att hjälpa andra nyanlända att integreras i Sverige. Medan Adnans webbplats har blivit en stor succé har han i samma veva både blivit uppsagd och hunnit skaffat nytt jobb via Facebook under pandemin.

Adnan Gündogdu

Adnan kom till Sverige från Turkiet i december 2016 och fick under 2021 permanent uppehållstillstånd. Han bor med sin fru och två barn i Kungsängen, norr om Stockholm. Adnan har tidigare studerat offentlig förvaltning på Istanbuls universitet och har jobbat på bank i 16 år i Turkiet, varav fyra år som bankdirektör.

Hjälp att stå på egna ben

Väl i Sverige fick Adnan genomgå ett etableringsprogram och fick senare anställning som verksamhetsutvecklare på Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) men blev uppsagd på grund av arbetsbrist som en effekt av Coronapandemin. Men under 2020 lanserade han plattformen ”Snabbare Integration” med syfte att hjälpa andra att komma in i det svenska samhället.

– Ambitionen är att öka antalet människor som kan stå på egna ben och snabbare integreras i det svenska samhället. Vår webbplats har redan fått cirka 900,000 besök och vår Facebook-grupp har över 2500 medlemmar, säger Adnan och fortsätter:

– Det började med att min vän frågade hur man tar körkort i Sverige. Jag hade just tagit körkort själv och bestämde mig för att dela med mig av mina erfarenheter i en WhatsApp-grupp och hittills har jag hjälpt 35 personer att ta körkort.

Under cirka två år spred Adnan information vidare till sina vänner på liknande vis men i februari 2020 bestämde han sig för att starta en Facebook-sida och i april skapades även webbplatsen, för att nå ut till ännu fler personer.

– Man kan säga att jag är som ett privat medborgarkontor. Jag gillar att hjälpa andra och är tacksam över att det har gått bra för mig. Jag vill göra mitt bästa för Sverige, säger Adnan.

Nytt jobb som kundansvarig

Idag arbetar Adnan som kundansvarig på företaget Finopti som specialiserar sig på att optimera banktjänster. Under tiden som han var mellan arbete kom Adnan i kontakt med TRS och fick rådgivning och stöd att söka nytt jobb.

– Jag blev kontaktad av min rådgivare på TRS i juni 2021 och fick hjälp med bland annat mina ansökningshandlingar och fick värdefulla tips och råd. Min rådgivare Monica förklarade att jag kunde få hjälp med bland annat praktikersättning, vilket kändes som ett bra stöd för mig.

Nya lärdomar varje dag

Adnan berättar att innan han fick jobbet på Finopti skickade han i väg över 100 jobbansökningar och använde sociala medier för att söka jobb.

– Jag skrev ett inlägg på Facebook om min situation och om hur jag verkligen ville arbeta i stället för att gå hemma. Inlägget delades av några vänner och ägaren på Finopti såg mitt inlägg och uppmuntrade mig att söka jobb hos dem. Jag blev kallad till intervju och fick så småningom en tjänst där. Trots att jag redan har jobbat 16 år med bankfrågor så lär jag mig nya saker varje dag, säger Adnan avslutningsvis.