Här ser du vanliga frågor vi får från arbetsgivare och fackliga företrädare

Just nu får vi många frågor som rör arbetsrätt från arbetsgivare. Vi rekommenderar att ni kontaktar er arbetsgivarorganisation i alla arbetsrättsliga frågor.

Hur gör jag när jag måste permittera anställda? Hur gör jag om jag måste varsla eller säga upp anställda?

Vi får många frågor som rör arbetsrätten just nu. Vi rekommenderar dig att först kontakta din arbetsgivarorganisation för att processen ska gå rätt till arbetsrättsligt. Sedan har TRS mycket råd och tips för att genomföra en uppsägning på bästa sätt, till exempel vår Guide inför uppsägning.

Läs om TRS råd

Hur vet jag om vi är anslutna till TRS?

Du kan enkelt kontrollera det själv. Skriv in organisationsnumret i sökrutan ("Är TRS ditt trygghetsråd?") så får du veta det.

Jag vet att vi är anslutna men det syns inte när jag fyller i organisationsnumret i rutan?

Kontakta oss per mejl eller telefon!

Hur ansöker jag om stöd?

Du ansöker här på webben för arbetstagare som är uppsagd på grund av arbetsbrist eller sjukdom. Därefter kompletterar den uppsagde ansökan, det skickas ett mejl till den adress du anger i ansökan. Observera att protokoll från facklig förhandling ska bifogas.  

Den som lämnar en tidsbegränsad anställning och vill söka stöd av TRS fyller i formuläret själv. Hjälp oss gärna att sprida informationen om TRS när du avslutar en tidsbegränsad anställning!

Ansök om stöd

Kan jag registrera flera ansökningar på samma gång?

Ja, på sista steget i ansökan väljer du "Spara och registrera fler medarbetare" istället för "Spara och skicka in".

Vad kan anställda som sägs upp få för stöd av TRS?

TRS kan erbjuda ett brett stöd om allt från att söka jobb, göra en nyorientering, tankar om studier samt ge samtals- och ekonomiskt stöd. 

Läs om TRS stöd till uppsagda

När ska jag informera om uppsägningarna?

När det står klart att ni har förändringar som kommer leda till uppsägningar är det bra att informera om det. Det är alltid bättre att ge alla anställda en övergripande information om läget, innan de individuella uppsägningssamtalen inleds. Då hinner dina medarbetare bearbeta informationen och börja fundera på olika alternativ. Därefter, när förhandlingarna på individnivå är klara, bokar ni in samtal med enskilda medarbetare.

Ska alla medarbetare informeras enskilt?

När förhandlingarna med facket på individnivå är klara är det dags för samtal med enskilda medarbetare. För att omställningen ska genomföras på ett bra sätt rekommenderar vi att du bokar in samtal med alla medarbetare, även de som kommer att vara kvar i verksamheten. Genom att kalla alla medarbetare till samtal kan du förhindra att det uppstår ryktesspridning eftersom alla har möjlighet att ställa frågor om omställningen eller om framtiden. Dessutom pekas ingen ut genom att kallas till möte. Denna investering brukar löna sig, framför allt för de medarbetare som ska stanna kvar i verksamheten. Dels känner de sig tryggare i att medarbetare som sägs upp blir hanterade på ett schysst sätt, dels kommer de lättare att kunna fokusera på att utföra sitt jobb och så småningom på framtiden.