TRS fortsätter leverera stöd med hög kvalité

Trots nya förutsättningar och utmaningar under coronapandemin visar en färsk undersökning att jobbsökare som har fått stöd från TRS är mycket nöjda med våra insatser. TRS enkätundersökning visar bland annat att 98 procent av jobbsökare som svarat på enkäten är nöjda med bemötandet och att 94 procent upplever att kontakten med TRS har skett tillräckligt ofta.

– Resultatet av undersökningen visar på hög nöjdhet i bemötande över hela organisationen. Dels via våra rådgivare, dels via andra medarbetare på TRS eller våra externa parter som vi anlitar som exempelvis intervjutränare eller samtalsterapeuter. Att undersökningen visar på så hög nöjdhet gällande bemötande och frekvensen i kontakt är mycket glädjande eftersom vi aktivt har jobbat med dessa områden under pandemin, säger Annika Hamrin, verksamhetschef på TRS.

Annika Hamrin, verksamhetschef på TRS.

Särskilt nedslag

TRS genomför vanligtvis undersökningar bland jobbsökare strax efter varje årsskifte men eftersom pandemin har skapat både nya förutsättningar och ett rejält ökat inflöde av jobbsökare under 2020 och 2021 fattades beslut om ett särskilt nedslag redan under hösten.

– Vi vill säkerställa att vi bibehåller vår kvalité även under förändrade förutsättningar som pandemin medför. TRS jobbar kontinuerligt med behovsanpassning och att kunna sätta in rätt stöd för varje enskild jobbsökare vid rätt tidpunkt. Resultatet av undersökningen blir ett underlag för oss i arbetet med att hålla vår verksamhet fortsatt relevant och uppskattad, berättar Annika.

Insatser under pandemin

Under pandemin har TRS ökat antalet webbinarier och erbjuder cirka 20 olika webbinarier per halvår. På trs.se lanserades en portal för jobbsökare med konkreta verktyg och praktisk information.

– Vi hade tidigare svårt att fylla platserna till vår webbinarier och seminarier men som en effekt av pandemin har vi fått utöka både antalet tillfällen och ämnen för våra webbinarier. Vi har även utvecklat vår webbplats och lanseringen av TRS jobbsökarportal har erbjudit våra jobbsökare en helt ny nivå av digitala stöd att söka och hitta jobb. Vi har dessutom arbetat systematiskt med aktiviteter som exempelvis tips från rådgivare och dessa insatser har gemensamt bidragit till den höga nöjdheten som undersökningen vittnar om, säger Annika.

Digitaliseringen har gjort skillnad

När fysiska möten blev svåra att genomföra under pandemin skapades i stället fler digitala möten och det har ökat kontaktgraden mellan TRS och våra jobbsökare.

– Tidigt i pandemin upptäckte vi möjligheten att ha fler kontakter med våra jobbsökare med hjälp av videomöten för exempelvis kartläggning. Fler möten innebär vanligtvis att rådgivningen blir mer träffsäker och det har bidragit till att jobbsökare känner ett ännu större förtroende för våra rådgivare, berättar Annika.

Uppföljning under 2022

Efter årsskiftet planerar TRS att göra en ny undersökning för att följa upp nöjdheten hos jobbsökare.

– Vi kommer att kika på om siffrorna och resultatet från den här undersökningen bibehålls efter årsskiftet och sedan tittar vi på hela året för att se hur vi kan utveckla och förbättra vårt stöd. Men tanken är att det inte bara är våra rådgivare som ska utvecklas och förbättras utan vi ska jobba med detta över hela organisationen. Alla bidrar till den höga kvaliteten i stödet för våra jobbsökare och det ska vi fortsätta att utveckla framöver, säger Annika avslutningsvis.