Här ser du vanliga frågor vi får från arbetsgivare och fackliga företrädare

Just nu får vi många frågor som rör arbetsrätt från arbetsgivare. Vi rekommenderar att ni kontaktar er arbetsgivarorganisation i arbetsrättsliga frågor.

Hur gör jag när jag måste permittera anställda? Hur gör jag om jag måste varsla eller säga upp anställda?

Vi får många frågor som rör arbetsrätten just nu. Vi rekommenderar dig att kontakta din arbetsgivarorganisation för att processen ska gå rätt till arbetsrättsligt. Sedan har TRS mycket råd och tips för att genomföra en uppsägning på bästa sätt, till exempel vår Guide inför uppsägning.

Läs om TRS råd

Hur vet jag om vi är anslutna till TRS?

Du kan enkelt kontrollera det själv. Skriv in organisationsnumret i sökrutan ("Rätt trygghetsråd?") så får du veta det.

Jag vet att vi är anslutna men det syns inte när jag fyller i organisationsnumret i rutan?

Kontakta oss per mejl eller telefon!

Hur ansöker jag om stöd?

Du ansöker här på webben för arbetstagare som är uppsagd på grund av arbetsbrist eller ohälsa. Därefter kompletterar den uppsagde ansökan, det skickas ett mejl till den adress du anger i ansökan. Observera att protokoll från facklig förhandling ska bifogas.  

Den som lämnar en tidsbegränsad anställning och vill söka stöd av TRS fyller i formuläret själv. Hjälp oss gärna att sprida informationen om TRS när du avslutar en tidsbegränsad anställning!

Ansök om stöd

Hur ansöker jag om det statliga krispaketet med ersättning för permission av anställda?

Kontakta din arbetsgivarorganisation.

Kan jag registrera flera ansökningar på samma gång?

Vi arbetar med den frågan just nu, och hoppas att ha det på plats inom kort.

Jag kan inte se de ansökningar jag har gjort för uppsagda?

Just nu kan du (av olika skäl) bara få en bekräftelse på att en ansökan har gjorts, inte för vem det avser. På sikt kommer vi att åtgärda det. Så länge får du själv notera vilka personer du ansökt om stöd för. Ett temporärt tips kan vara att ta en skärmdump av sista "Granska"-vyn och spara den.